Oleksandr Taran: Det finns inga reguljära ryska trupper i Donbass

Oleksandr Taran: Det finns inga reguljära ryska trupper i Donbass

Ledaren för den ukrainska officersförsamlingen ”Officerskåren”, Oleksandr Taran, har nyligen kommit hem från Luganskrepubliken och vittnar om vad han har sett där. I en direktsänd intervju i den ukrainska kanalen ”Espreso TV” fick han svara på programledaren Katerina Poljakovas frågor.

Reservmajoren inom de ukrainska väpnade styrkorna, militärexperten och ledaren för officersförsamlingen ”Officerskåren”, representanten för ”De ukrainska soldaternas fackförening”, Oleksandr Taran, har varit nere i Luganskrepubliken genom sitt uppdrag, som gick ut på fångutväxling.

Den ukrainske förhandlaren blev väl emottagen på sjukhuset hos den s.k. ”Batman”-brigaden. Han berättade att det finns ukrainska militärer, både reservister och aktiva, på båda sidor om frontlinjen och att det är de som dödar varandra, utan inblandning av några mytomspunna ryska trupper.

”Hos oss pågår intensiv upptrappning av situationen kring den här frågan, att det finns ryska styrkor i Lugansk och Donetsk. I Lugansk-regionen kördes jag runt längs folkmilisens hela försvarslinje på runt 300 kilometer och man visade mig olika platser, där det pågår strider. Jag såg kosacker som hade kommit från Ryssland, ryska frivilliga såg jag också, men jag såg inga reguljära ryska enheter”, – förklarade Taran.

Han fortsatte: ”Om man ska tala om det som vår regering deklarerar om deras närvaro, så ställer jag som militär frågan till mig själv. Vi har en konstitution och det finns tre olika lagar enligt vilka man kan vidta vissa specifika åtgärder: det är lagen om kampen mot terrorismen, det är krigslagar och det är lagen om krigstillstånd. Man skulle vilja önska att vår regering skulle ta stöd av konstitutionen och att vi skulle uppfylla vår lagstiftning från vårt håll, från vår stats sida”.

Taran anser att det inte i något läge finns någon ursäkt för hur Kiev behandlar befolkningen i Donbass. Enligt majoren beter sig Ukraina som en terroriststat.

”Jag har umgåtts med många i Kiev. De säger: ”Med de (folkmilisen) agerar ju så!”. Det enda argument jag använder då, efter vilket folk börjar tänka efter, är: om vi kallar Lugansk- och Donetsk-sidan för terrorister, så kan terrorister och banditer agera på det sättet, men staten Ukraina kan inte agera som terrorister. När jag var i Lugansk, Donetsk och Dnepropetrovsk såg jag att vår stat och våra specialstyrkor agerar som terrorister. Jag kan ta några exempel. Vi ringde till Lugansk och man sa till oss: ni får komma hit, vi ska visa er hur vi tar hand om krigsfångarna. När soldaternas fackförbund vände sig till vår ledning och vår armé med frågan om att man bör etablera samhällskontroll över de gripna och arresterade, för att undanröja alla frågor om att folk torteras och förvaras under dåliga förhållanden, så fick vi inget svar”, – sade Taran.

Han poängterade att folkmilissoldaterna behandlar sina fångar bättre än den ukrainska sidan. I Luganskrepubliken tillåts de ukrainska soldaternas mödrar och hustrur att besöka dem, fångarna får bra vård, som t.o.m. de själva är nöjda med.

I intervjun berättar Taran också om att han under sin resa i området anlände till staden Novosvetlovka, där lokala barn kom fram till honom, tittade honom i ögonen och ställde frågan: ”Farbror, ska de sluta skjuta på oss?”. Programledaren frågade då Taran vad han svarade de barnen. ”Om jag ska vara ärlig, så kände jag en jättestor känsla av skuld. Jag lämnade området med en stor skuldkänsla över att jag inte har gjort något för att allt detta ska upphöra”.

Taran underströk att folkmilisen och många av de ukrainska soldaterna vill ha en fredlig lösning, men att vissa krafter, som splittrar Ukraina och tjänar pengar på kriget, bromsar denna process.

Hela intervjun kan ses här:

Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=7bJUaZNzvMc
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=ZMbaE4t1jos

OleksandrTaran_EspresoTV

Kommentera

